Zeggen wat je vindt en vragen wat je wilt, is niet altijd makkelijk.
Maar het is wel heel belangrijk.
En je weet: binnen Odion is geen vraag te gek!
De cliëntenraad praat over onderwerpen die heel Odion aangaan.
Deze onderwerpen zijn dus voor veel cliënten belangrijk.
Ook jouw persoonlijke mening is belangrijk.
En de mening van de mensen op de locatie waar jij woont of de dag doorbrengt.
Hieronder lees je meer.
Niet over mij, maar met mij
Vaak hebben besluiten van Odion gevolgen voor de hulp die we jou bieden.
Daarom moeten we je vertellen over deze besluiten.
Zeggenschap betekent dat we praten met elkaar en niet over elkaar.
Zeggenschap door heel Odion
Zeggenschap heeft binnen heel Odion een belangrijke plek.
· Jouw mening en je persoonlijke ondersteuning
Op de locatie waar je woont of je dag doorbrengt, heb je een vaste begeleider.
Samen met je begeleider zet je jouw wensen in het ondersteuningsplan, Ons Plan.
· Jullie mening over de locatie waar je woont of werkt
Elke locatie organiseert een vorm van zeggenschap.
Dit kan via een huiskameroverleg, een locatieraad of een andere manier.
Het kan via een spel, thema’s of een vragenlijst.
Er is altijd wel een manier die bij jouw locatie past.
. Centrale cliëntenraad
In de cliëntenraad zitten cliënten van verschillende locaties.
Zij praten over onderwerpen die heel Odion aangaan.
Deze onderwerpen zijn dus voor veel cliënten belangrijk.
De cliëntenraad komt op voor de belangen en rechten van cliënten.
Ook geven ze gevraagd en ongevraagd advies aan de managers zorg en Raad van Bestuur.
De centrale cliëntenraad wordt ondersteunt door Ilse de Boer.
Centrale verwantenraad (CVR)
Er is ook een verwantenraad binnen Odion.
De verwantenraad bestaat uit familie van cliënten.
Zij komen op voor de belangen van de cliënten die dat zelf niet of moeilijk kunnen.
De cliënten- en verwantenraad overleggen ieder jaar samen met het Odionbestuur.
Lees hier meer over de CVR.
Ideeën over zeggenschap
Vanuit Odion worden er activiteiten bedacht om zeggenschap beter en makkelijker te maken.
Heb je ideeën of vragen? Mail dan naar Marian Kruijver.
Medewerkers zeggenschap
Marian Kruijver werkt bij Odion.
Zij is medewerker zeggenschap en samenspraak.
Zeggenschap gaat over eigen keuzes maken.
Samenspraak gaat over luisteren, gezien worden en vragen stellen.
Marian helpt om de zeggenschap en samenspraak te verbeteren.
Dit doet zij op de volgende manier:
– Marian helpt bij locaties om zeggenschap en samenspraak op te starten.
Ze kijkt daarbij naar de wensen en mogelijkheden van de cliënten.
– Marian kijkt met cliënten en medewerkers naar de manier van samenspraak.
Hoe wordt dit geregeld en past het bij de locatie?
– Marian maakt cursussen voor cliënten en begeleiders om zeggenschap te versterken.
Marian weet veel over de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstelling (WMCZ).
Ook kent ze de visie van Odion goed.
Je kunt haar dus vragen stellen over deze onderwerpen

Marian Kruijver
Medewerker zeggenschap en samenspraak
T: 06- 57112448
E: m.kruijver@odion.nl
Ilse de Boer coacht de Centrale cliëntenraad.
Ilse de Boer
Coach Centrale cliëntenraad
T: 06-30603670
E: i.deboer@odion.nl / centraleclientenraad@odion.nl
Bij Odion gaan we uit van de rechten van de cliënt en Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).