A A A
Nieuws

‘Zorgrobot Tessa geeft mij meer regie’

Zorgtechnologie kan de eigen regie en de kwaliteit van leven van cliënten flink doen toenemen. Bij Odion zetten we daarom technologie steeds vaker in als slimme oplossing voor allerlei uitdagingen. De drijvende kracht hierachter is ons team van Odion iXi.  Zij adviseren medewerkers en cliënten bij de inzet van zorgtechnologie.

Graag delen we het verhaal van Jaco en zorgrobot Tessa.

Jaco
Jaco, bewoner van Odion Jan Ligthartstraat, heeft het Fahr syndroom: een zeldzame neurologische aandoening die de hersenen laat verkalken. Daardoor heeft hij steeds meer moeite met het onthouden van alledaagse dingen. Drie jaar geleden schakelde begeleider Marja hulp in van Odion iXi. Zorgrobot Tessa werd geïntroduceerd en bleek een groot succes voor zowel Jaco als de begeleiding.

Drinkvoeding
Vijf flesjes drinkvoeding per dag helpen Jaco om zijn gewicht redelijk stabiel te houden. Maar vanwege zijn aandoening vergat hij regelmatig een flesje. De zorgrobot werd in het leven geroepen om hem aan zijn drinkvoeding en zijn medicatie te herinneren. Op dat moment waren al verschillende andere hulpmiddelen geprobeerd. Marja: ‘Je kan best de wekker op je telefoon gebruiken, maar dat werkte niet voor Jaco. Die zette hij gewoon uit.’ ‘Dat geluid vind ik maar irritant’, verklaart Jaco. ‘Ik heb überhaupt niks met technologie. Het heeft daarom lang geduurd voor ik aan Tessa gewend was.’ Ook een symptoom van Fahr: moeite hebben met verandering. Maar met wat kleine aanpassingen, zoals Tessa die verdekt staat opgesteld achter een muurtje, slaagde Jaco er toch in om de zorgrobot te omarmen.

Programmeren
Tessa is zo geprogrammeerd dat ze op gezette tijden de teksten uitspreekt die Marja op de computer heeft ingevoerd. Marja vertelt dat regelmaat goed werkt voor Jaco. ‘Door hem steeds weer op hetzelfde tijdstip te herinneren aan zijn drinkvoeding, onthoudt hij het zelf ook beter.’ Nu is Tessa alleen nodig voor drinkvoeding en medicatie, maar de verwachting is dat Jaco in de toekomst ook op andere gebieden baat kan hebben bij de zorgrobot. ‘Het handige aan Tessa is dat Jaco moet bevestigen of hij zijn flesje heeft ingenomen. Uit de data kunnen wij vervolgens opmaken of Jaco meer vergeet en of we Tessa moeten bijstellen.’

Minder bezoeken
Op de vraag of Tessa ook iets teweegbrengt bij de begeleiding, antwoordt Marja volmondig ‘ja’. ‘Eerder kwamen we acht keer per dag langs bij Jaco. Je brengt niet alleen drinkvoeding, maar je maakt ook even een praatje. Dankzij Tessa komen we nog maar drie keer. Of ik het verschil ook in tijd kan uitdrukken? Ik schat zo’n anderhalf uur.’ Ook voor Jaco zijn de beperkte bezoeken een stuk prettiger. ‘Ik voel me niet meer zo gecontroleerd en heb meer de regie. Het voelt echt alsof ik mijn leven terug heb.’

Lees hier meer over Odion iXi.

 

 

28-05-2024
Ik wil gebeld worden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.